hadmer16
Videó
& Vágás
Benedek Levente
Közzététel:
2018. jan. 11.
Mindenki
Hadtudománya Szabadegyetem
Dr. Koller József dandártábornok::
Új típusú
kihívások jelentek meg a
biztonsági környezetben: a legtöbb esetben
a katonai
stratégák az aszimmetrikus hadviselés
és az
ezekre adandó válaszlépések
problémakörével találkoznak.
A haderőnek
alkalmazkodni kellett ezek következményeihez.
Felértékelődött a többnemzeti
alkalmi harci
kötelékek szerepe, illetve a
szárazföldi erők
helikopterekkel történő
támogatása a
műveletekben. Előadásunk során
megvizsgáljuk, hogy
milyen szerepet töltenek be a magyar helikopterek
Afganisztánban, illetve milyen
kihívások
elé állítják a
pilótákat a
szélsőséges időjárási
körülmények, valamint
beszélünk
arról is, hogy milyen eljárási
módok
és technológiák
alkalmazhatók e gondok
leküzdésére.
A előadás 2 részben lett rögzitve:
Magyar
katonai repülők Afganisztánban1
Magyar
katonai repülők Afganisztánban2
Az előadás után a hallgatőság vas
tapsa
töltötte be teljesen zsufolt Gobelin termet. A hozzászólások
közül
érdekesnek találtam a következőket:
1;
Mi az igazság, hogy a civil lakosság nagy
mértékben lett a
szövetségesek légi
csapásai áldozata?
Ilyenek ott
tartózkődásom során
nem fordult elő. E hirek az ellenállok
hiresztelései
után kerültek
a nemzetkőzi sajtóba.
2; Ki viselte a
mentorálás költségeit?
A legjelentösebb
üzemanyag
költségeket az amerikai fél
álta. A
felkészülési üzem anyakokat a
magyar fél. A feladatok
teljesitéséhez a hazai
normánál
jelentősen tőbb repülési
óraszám volt
szükséges.
Négy
szemkőzőt a
dandártábornok úrtól a
dronok
afgánisztáni szerepléséről
érdeklődtem?
A dronok csapásmérő és
felderitő szerepe
közismert. A mi feladatunkat az amerikai
féltől kapott
felderitő adatok éritették. Az utvonal tervek
kidolgásánál figyelembe kellett venni
az
ellenség álltal
veszélyeztetett légterületeket
és a dronok
repülési irányait. Már egy
kissebb dron is
veszélyes lehet
egy helikopterrel történt
ütközés esetén.
Rövid
ismertetés:
@
Az
1960-as
évektől
ugrásszerűen megnőtt a helikopterek
alkalmazása a harctéren. A koreai
háború
rádöbbentette az Egyesült
Államokat
arra, hogy milyen fontos a helikopterek alkalmazása a
csatatéren. A vietnami
háború
során a helikopterek szerepe rendkívül
megnőtt. Az Egyesült
Államok
új harci helikopterek fejlesztésébe
kezdett. Hamarosan megszülettek a Bell AH–1
és Lockheed AH–56
típusok. Ezek a gépek a személyzeten
kívül más személyt nem
szállíthattak. A 60-as
években
a Szovjetunió
is belekezdett egy új típus
fejlesztésébe.
Mihail Leontyevics Mil vezette tervezői gárda
megbízást kapott egy harci helikopter
kifejlesztésére. A tervek 1966-ra
készültek el, a prototípus
megépítésére 1967-ben
kaptak engedélyt. Az új helikopter a
személyzeten
kívül már katonákat is
szállíthatott. A gép kezdetben a
V–24
típusmegjelölést kapta. A
bemutatkozó
repülésre 1969-ben
került sor.
A
típus számos konfliktusban vett részt,
de a legnagyobb szabású
alkalmazására a
Szovjetunió afganisztáni
háborújában
került sor. A háború során a
típus
összes változatát bevetették,
végül a gépek 12%-át
vesztették el.
Sok fegyverrendszer került
kipróbálásra,
és több új taktikát dolgoztak
ki az
alkalmazásra (például a
nekifutásos
felszállás a nagy fegyverterhelés
miatt,
bombázó-szerepkörben való
alkalmazás).
Az afganisztáni tapasztalatok alapján
dolgozták ki
az infravörös rakéták elleni
védekezési rendszert is, ami jelentős
védelmet
nyújtott a vállról
indítható FIM–92
Stinger
kézi
légvédelmi rakéták
ellen (a típus legnagyobb veszteségeit a
Stingerek, valamint a nagy kaliberű gépágyúk
okozták).
115
darab került leszállításra az Afgán
Légierő részére
1979 óta..
Számlálás kezdete 2018-01-18
hadmer16-b-01
Gerlits Péter
nyá. mk. alezredes