hadmer16
Videó & Vágás
Benedek Levente
Közzététel: 2018. jan. 11.

Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem
Dr. Koller József dandártábornok::

Új típusú kihívások jelentek meg a biztonsági környezetben: a legtöbb esetben a katonai stratégák az aszimmetrikus hadviselés és az ezekre adandó válaszlépések problémakörével találkoznak. A haderőnek alkalmazkodni kellett ezek következményeihez. Felértékelődött a többnemzeti alkalmi harci kötelékek szerepe, illetve a szárazföldi erők helikopterekkel történő támogatása a műveletekben. Előadásunk során megvizsgáljuk, hogy milyen szerepet töltenek be a magyar helikopterek Afganisztánban, illetve milyen kihívások elé állítják a pilótákat a szélsőséges időjárási körülmények, valamint beszélünk arról is, hogy milyen eljárási módok és technológiák alkalmazhatók e gondok leküzdésére.

A előadás 2 részben lett rögzitve:

Magyar katonai repülők Afganisztánban1
Magyar katonai repülők Afganisztánban2


Az előadás után a hallgatőság vas tapsa töltötte be teljesen zsufolt Gobelin termet. A hozzászólások közül érdekesnek találtam a következőket:
1; Mi az igazság, hogy a civil lakosság nagy mértékben lett a szövetségesek légi csapásai áldozata?
    Ilyenek ott tartózkődásom során nem fordult elő. E hirek az ellenállok hiresztelései után kerültek
    a nemzetkőzi sajtóba.
2; Ki viselte a mentorálás költségeit?
     A legjelentösebb üzemanyag költségeket az amerikai fél álta. A felkészülési üzem anyakokat a    
     magyar fél. A feladatok teljesitéséhez  a hazai normánál jelentősen tőbb repülési óraszám volt
     szükséges. 

Négy szemkőzőt a dandártábornok úrtól a dronok afgánisztáni szerepléséről érdeklődtem?
A  dronok csapásmérő és felderitő szerepe  közismert. A mi feladatunkat az amerikai féltől kapott
felderitő adatok éritették. Az utvonal tervek kidolgásánál figyelembe kellett venni az ellenség álltal
veszélyeztetett légterületeket és a dronok repülési irányait. Már egy kissebb dron is veszélyes lehet
egy helikopterrel történt ütközés esetén.

Rövid ismertetés:
 MI-24
@

Az 1960-as évektől ugrásszerűen megnőtt a helikopterek alkalmazása a harctéren. A koreai háború rádöbbentette az Egyesült Államokat arra, hogy milyen fontos a helikopterek alkalmazása a csatatéren. A vietnami háború során a helikopterek szerepe rendkívül megnőtt. Az Egyesült Államok új harci helikopterek fejlesztésébe kezdett. Hamarosan megszülettek a Bell AH–1 és Lockheed AH–56 típusok. Ezek a gépek a személyzeten kívül más személyt nem szállíthattak. A 60-as években a Szovjetunió is belekezdett egy új típus fejlesztésébe. Mihail Leontyevics Mil vezette tervezői gárda megbízást kapott egy harci helikopter kifejlesztésére. A tervek 1966-ra készültek el, a prototípus megépítésére 1967-ben kaptak engedélyt. Az új helikopter a személyzeten kívül már katonákat is szállíthatott. A gép kezdetben a V–24 típusmegjelölést kapta. A bemutatkozó repülésre 1969-ben került sor.

A típus számos konfliktusban vett részt, de a legnagyobb szabású alkalmazására a Szovjetunió afganisztáni háborújában került sor. A háború során a típus összes változatát bevetették, végül a gépek 12%-át vesztették el. Sok fegyverrendszer került kipróbálásra, és több új taktikát dolgoztak ki az alkalmazásra (például a nekifutásos felszállás a nagy fegyverterhelés miatt, bombázó-szerepkörben való alkalmazás). Az afganisztáni tapasztalatok alapján dolgozták ki az infravörös rakéták elleni védekezési rendszert is, ami jelentős védelmet nyújtott a vállról indítható FIM–92 Stinger kézi légvédelmi rakéták ellen (a típus legnagyobb veszteségeit a Stingerek, valamint a nagy kaliberű gépágyúk okozták).

 
115 darab került leszállításra az Afgán Légierő részére 1979 óta..


Flag Counter
 
Számlálás kezdete 2018-01-18
hadmer16-b-01

Gerlits Péter
nyá. mk. alezredes